fsvssr.reismee.nl

Naar school in de zomervakantie!

In Nederland zijn de scholen weer begonnen en is iedereen weer terug van vakantie. Ik hoop dat iedereen een leuke vakantie heeft gehad, veel heeft beleefd en weer veilig is teruggekeerd.

In Ghana is het nu ook zomervakantie en hier is het normaal dat veel leerlingen gewoon in de zomervakantie naar school gaan voor extra bijlessen. Ook de kinderen van het Meet Kate Childrens Home krijgen extra lessen. Op maandag t/m donderdag kom ik langs om met sommige kinderen extra te lezen en rekenen.

Abena, Bright en AB hebben moeite met lezen. Om en om mogen ze Reader Rabbit spelen op mijn laptop en daar kijken ze ook echt naar uit. De rest van de tijd begeleid ik ze met het lezen van boekjes. Abena en AB gaan al goed vooruit, maar Bright heeft nog veel moeite met het herkennen van letters. Veel woorden herkend hij al en bij andere woorden moet hij goed naar de letters kijken.

AB, Bright en Aaron hebben moeite met rekenen. Ze gaan naar primary 3 (groep 5) maar hebben de sommen tot 20 nog niet geautomatiseerd. Ze kunnen alles wel op vingers en tenen uitrekenen, maar dit wordt lastig bij grotere sommen. Nu we twee weken bezig zijn zie ik steeds minder vingers en ook het tempo gaat nu snel omhoog. De rekenrekjes worden dan ook niet meer zo veel gebruikt.

Kate, Cristopher en Ruth help ik ook met rekenen. Kate vindt dit lastig en Christopher en Ruth kunnen misschien wel een klas overslaan. Kate kan al best goed rekenen maar heeft veel herhaling nodig. Toch herkent ze veel en helpt daarom ook goed mee om Christopher en Ruth te helpen. De afgelopen twee weken zijn we bezig geweest met 100.000-tallen maken en benoemen, erbij sommen met 10.000-tallen en min sommen met 1000-tallen.

Het grote probleem in Ghana is dat er weinig materiaal is. Gelukkig zijn we hier creatief genoeg en maken we gewoon zelf materiaal waar de kinderen mee aan de slag kunnen. Op de Facebook pagina van Meet Kate staat al een voorproefje van het materiaal dat we gemaakt hebben. Zoek maar even naar het filmpje van Kate die aan het rekenen is. Binnenkort laat ik zien wat we allemaal voor materiaal gemaakt hebben.

Reacties

Reacties

Ria Schellevis

Hallo Frank,
Leuk om je belevenissen te lezen. Het lijkt mij echt heel leuk om een tijd in het buitenland te vertoeven en je daar nuttig te maken voor andere mensen en tegelijkertijd daar veel voldoening uit te halen voor de rest van je leven.
Groeten Ria

Ans

Hoi Frank
Ja ook wij in nederland zijn al weer een week aan het werk.Je moet de groeten hebben van alle kinderen uit groep 5b.
Groetjes Ans

Paulien

Inmiddels hebben wij al weer twee weken achter de rug.Jij bent daar met opleiding dus heel nuttig en geliefd neem ik aan.Succes hoor.
liefs Paulien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!